NIEUWE ELEKTROLYSE-FABRIEK OM DE TOEKOMST VAN ZINKSMELTING VEILIG TE STELLEN

Thursday April 28, 2022

Hobart, 28 april, 2022 - Nyrstar Australia, een multimetaalverwerkend en -producerend bedrijf, kondigde vandaag aan dat het, met de steun van de Federale Coalitie en de Tasmaanse Staatsregering, zal investeren in de bouw van een nieuwe elektrolyse-fabriek bij de 'Zinc Works' operations in Hobart, en zo een langetermijn-toekomst voor metaalsmelting in Australië zal verzekeren.

De ontwikkeling van de nieuwe elektrolyse-fabriek zal de toekomst verzekeren van 500 directe banen in Tasmanië en in totaal ongeveer 1.600 directe banen en meer dan 5.000 indirecte banen in alle Australische activiteiten van Nyrstar, zowel in Hobart als in Port Pirie, de thuissteden van de onderling verbonden operaties van Nyrstar Australië.

De nieuwe elektrolyse-fabriek zal gebruik maken van de nieuwste technologie die de prestaties van de zinkfabriek in Hobart sterk zal verbeteren, waardoor het concurrentievermogen van Australisch zink van hoge kwaliteit op de internationale markten zal toenemen en er meer mineralen en metalen kunnen worden teruggewonnen in de Port Pirie-vestiging van het bedrijf in Zuid-Australië.

Het project zal naar schatting een investering vergen van in totaal ongeveer AU$400 miljoen, inclusief de toezegging van de federale coalitie van AU$50 miljoen en de financiering door de Tasmaanse regering van AU$20 miljoen.

Het project zal vanaf het begin ongeveer 28 maanden in beslag nemen en zal op het hoogtepunt van de bouw 200 mensen werk bieden.

Nyrstar's Vice-President van de Australische Operaties, Dale Webb, zei: "Nyrstar Australië heeft sterke steun gekregen voor de ontwikkeling van de nieuwe elektrolyse-fabriek, zowel binnen Tasmanië als op nationaal niveau. De aankondiging van vandaag weerspiegelt deze steun en de groeiende erkenning van de cruciale rol die zink speelt in economieën over de hele wereld, het belang van investeringen om de waarde van de mineralen van Australië te maximaliseren en de voortdurende bijdrage die Nyrstar levert aan de lokale economie.

"Zink is een cruciaal mineraal voor de overgang naar een koolstofarme wereld: het verlengt de nuttige levensduur van staal in gebouwen, verbetert de prestaties van zonnecellen en speelt een vitale rol in een breed scala van industriële en agrarische toepassingen die van cruciaal belang zijn voor de bestaansmiddelen en de wereldeconomie.

"Hobart's Zinc Works, zoals het plaatselijk bekend staat, is al meer dan 100 jaar actief en werkt samen met Nyrstar Australië's Port Pirie multimetaalsmelting-faciliteit om een grotere terugwinning van mineralen en metalen mogelijk te maken die belangrijk zijn voor de wereldwijde supply chains.

"De hernieuwbare energie van Tasmanië betekent dat een investering in onze operaties in Hobart ook een investering in een koolstofarmere zinkproductie is. In een wereld die streeft naar een koolstofarme economie is dat een duidelijk voordeel voor Australisch zink op een steeds meer concurrerende internationale markt," zei hij.

Voor het project is goedkeuring verleend door de milieubeschermingsinstantie van Tasmanië en de gemeenteraad van Glenorchy.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Nyrstar Australië:  media@nyrstar.com