Nyrstar Balen gastheer van tweede Flanders Metal Day

Thursday May 19, 2022

Balen, 19 mei 2022. Nyrstar Balen mocht deze week een tachtigtal experten van Flanders Metals Valley (FMV) verwelkomen. Flanders Metal Valley groepeert meer dan dertig Vlaamse metaalverwerkende bedrijven, waarvan vele met internationaal aanzien, die samen willen uitgroeien tot een katalysator voor een klimaat-neutrale en circulaire metaalsector. Hun bezoek kaderde dan ook in deze ambitie.

Bart Blanpain, professor Duurzaam Materialenbeheer aan de KU Leuven en een van grondleggers van Flanders Metals Valley: “We komen graag in de keuken van Nyrstar kijken om van elkaar te leren, omdat we geloven in de verbindende en inspirerende kracht van Flanders Metals Valley. Onze sector speelt een belangrijke, en nog altijd een vaak onderschatte rol in de transitie naar een duurzame samenleving. De metaalindustrie in Vlaanderen is goed voor een jaarlijkse omzet van meer dan 48 miljard euro, oftewel 18.7 procent van de totale omzet van de industriële sector.”

Nyrstar stelt vandaag metaalproducten ter beschikking aan andere bedrijven waardoor we de circulariteit vergroten. Flanders Metals Valley versterkt dit soort samenwerkingen waardoor deze bedrijven nog meer milieuvriendelijk, duurzaam en economisch rendabel worden. Verder is de zinksmelter een voorbeeld van energie-efficiëntie in de industrie. De fabriek in Balen stoot nagenoeg geen CO2 meer uit, en op zonnige dagen opereert ze voor bijna 90% op groene energie.

Rob Ballet, Technology Manager bij Nyrstar: “Wij zien Flanders Metal Valley als de perfecte organisatie waarbinnen we kennis en ervaring kunnen opdoen en delen om onze productie steeds duurzamer te maken, iets waar we afgelopen jaren al grote stappen in hebben gezet en waar we elke dag hard aan verder werken.”

Flanders Metal Valley bezocht Nyrstar’s fabrieksterrein in Balen, het aangrenzende zonnepark in Lommel waarin Nyrstar participeert, en de werf waar momenteel één van de grootste batterij-energieopslagsystemen in België wordt gebouwd, genaamd “BESS”. Deze laatste wordt ontwikkeld door Nala Renewables Limited, een joint venture tussen Nyrstar-moederbedrijf Trafigura en IFM Investors.

Over Nyrstar

Nyrstar is een wereldwijde onderneming in metalen, met een marktleiderspositie in zink en lood. Nyrstar heeft mijnbouw-, smelt- en andere activiteiten in Europa, Amerika en Australië en heeft meer dan 4.000 mensen in dienst. In juli 2019 werd het operationele bedrijf van Nyrstar voor het grootste deel eigendom van Trafigura, een van 's werelds toonaangevende onafhankelijke handelsbedrijven in grondstoffen. Meer info op http://www.nyrstar.com

Nyrstar mediacontact:

Fabienne Buvens