Nyrstar Budel geeft 1.500 bezoekers unieke kijk achter de schermen tijdens ‘Open Dag’

Saturday September 24, 2022

Budel-Dorplein – 24 september 2022. Nyrstar in Budel opent vandaag haar deuren voor het grote publiek tijdens een Open Dag.

Ruim 1.500 nieuwsgierigen krijgen een unieke kijk achter de schermen van een van ’s werelds grootste zinksmelters. De fabriek produceert zink een metaal dat essentieel is voor de energietransitie: Je vindt het onder meer terug in windturbines, zonnepanelen en batterijen.

Omdat de zinksmelter dit jaar 130 jaar bestaat zorgt Nyrstar voor een extraatje: tekeningen van kinderen uit de buurt worden verwerkt in een live audiovisueel spektakel genaamd 'acoustic life of zinc' dat wordt gehouden in het Cantine Theater in het dorp.

Nyrstar heeft al die jaren een sterke stempel gedrukt op de regio en de mensen die er wonen. Het bedrijf heeft hier zijn verleden, maar ook zijn toekomst. Henk Leendertse, General Manager van Nyrstar Budel: ‘De fabriek werd groot gemaakt door mensen uit de buurt. Die verbondenheid en die familiale sfeer is nog steeds voelbaar, en van onschatbare waarde. Daar zijn wij bijzonder trots op’.

Op het vlak van duurzaamheid werden de afgelopen decennia grote stappen gezet. Het zinkproductieproces is al tientallen jaren nagenoeg volledig geëlektrificeerd waardoor er vrijwel geen CO2 wordt uitgestoten. Sinds begin 2021 draait de fabriek bovendien voor 100% op groene energie. Daarnaast is Nyrstar partner in het naastgelegen Solar Park Budel dat binnenkort mogelijk verder wordt uitgebreid en zijn er plannen om de productiecapaciteit in Budel nog flexibeler in te gaan zetten als een soort van 'virtuele batterij'.

In augustus kondigde het bedrijf nog aan dat het - gedreven door externe factoren - de smelter in Budel tijdelijk in zogenaamde 'care & maintenance' gaat. Al is dat geen showstopper voor de Open Dag. Henk Leendertse : ‘Deze tijdelijke periode van care & maintenance doet geen afbreuk aan de rijke geschiedenis van 130 jaar zinkproductie. Achter de schermen zijn we hard in de weer om onze mensen en operatie extra sterk te maken, zodat we veilig en vlot de productie weer op kunnen starten zodra dit weer economisch verantwoord is.’

-EINDE-

Over Nyrstar:

Nyrstar is een internationale producent van kritische mineralen en metalen die essentieel zijn voor een koolstofarme toekomst.

Het bedrijf heeft een marktleidende positie in zink en lood en stelt wereldwijd ongeveer 4.000 mensen tewerk. De mijnbouw, smelt- en andere activiteiten van Nyrstar vinden plaats in Europa, de Verenigde Staten en Australië. Het hoofdkantoor is gevestigd in Budel-Dorplein, Nederland.

De activiteiten van het bedrijf bevinden zich dicht bij belangrijke klanten en belangrijke transportknooppunten om betrouwbare en efficiënte levering van grondstoffen en de distributie van afgewerkte producten te vergemakkelijken.

De operationele activiteiten van Nyrstar zijn volledig eigendom van Trafigura, één van 's werelds grootste onafhankelijke bedrijven op het gebied van grondstoffenhandel en supply-chain logistiek.

Vragen van de media
Fabienne Buvens - Communications Advisor Nyrstar Budel, Balen en Pelt