Nyrstar Budel’s zinksmeltactiviteiten worden op care & maintenance gezet

Monday January 15, 2024

Budel-Dorplein, 15 januari 2024 – Nyrstar’s zinksmelter in Budel wordt vanaf de tweede helft van januari 2024 tot nader bericht in care & maintenance geplaatst. Deze beslissing volgt op een grondige en uitgebreide evaluatie en is een directe reactie op de aanhoudende en verwachte hoge energiekosten en verslechterde marktomstandigheden.

In tegenstelling tot soortgelijke activiteiten in andere Europese lidstaten, heeft Nyrstar Budel te kampen met de aanzienlijk nadelige gevolgen van het -in Nederland- stopzetten van steunmaatregelen die door de Europese Commissie in het leven zijn geroepen om de Europese industrie competitief te houden. Dit heeft de druk op operationele marges van de Budel-activiteiten van Nyrstar verhoogd. Als gevolg hiervan is de voortzetting van de productie op de Nyrstar Budel site op dit moment economisch niet verantwoord.

"Hoewel we geen ontslagen plannen ten gevolge van de care & maintenance, begrijpen we dat de beslissing om de productie in Nyrstar Budel tijdelijk stop te zetten een impact zal hebben op onze medewerkers. Onze geëlektrificeerde, koolstofarme fabriek in Budel is één van de meest efficiënte, primaire zinksmelters ter wereld en is van cruciaal belang voor de industriële waardeketen. Het is teleurstellend dat we onze productie moeten stopzetten als gevolg van verslechterde marktomstandigheden en het beleid van de nationale overheid. We hopen onze activiteiten te zijner tijd te kunnen hervatten zodat we Europa kunnen blijven bevoorraden met lokaal geproduceerde essentiële basis- en kritieke metalen", zei Henk Leendertse, General Manager van Nyrstar Budel.

De nominale productiecapaciteit van Nyrstar Budel is 315ktpa zink, echter opereert de smelter sinds het vierde kwartaal 2021 op flexibele basis. De situatie wordt voortdurend geëvalueerd en de productie in Budel zal worden hervat zodra dit weer economisch verantwoord is. Nyrstar blijft de productiecapaciteit van zijn andere Europese sites actief beheren als reactie op de aanhoudende onzekere marktomstandigheden op korte termijn.

De aankondiging van vandaag volgt op overleg tussen het management van Nyrstar en de ondernemingsraad van het bedrijf.

EINDE

Over Nyrstar:

Nyrstar is een internationale producent van kritieke mineralen en metalen die essentieel zijn voor een koolstofarme toekomst. Het bedrijf is marktleider op het gebied van zink en lood en stelt wereldwijd ongeveer 4.000 mensen tewerk. De mijnbouw, smelt- en andere activiteiten van Nyrstar vinden plaats in Europa, de Verenigde Staten en Australië. Het hoofdkantoor is gevestigd in Budel-Dorplein, Nederland.

De activiteiten van het bedrijf bevinden zich dicht bij belangrijke klanten en belangrijke transportknooppunten om betrouwbare en efficiënte levering van grondstoffen en de distributie van afgewerkte producten te vergemakkelijken. De operationele activiteiten van Nyrstar zijn volledig eigendom van Trafigura, één van 's werelds grootste onafhankelijke bedrijven op het gebied van grondstoffenhandel en supply-chain logistiek. Bezoek www.nyrstar.com.

Vragen van de media:

media@nyrstar.com